Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή, Μαρτίου 16, 2012

Ισραηλινό σαμποτάζ στο B-737 AEW&C MESA - "Βαθιά ανάσα" στην ΠΑ από την καθυστέρηση




Ένα "παράθυρο χρόνου" εξασφαλίζει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία, αλλά και η ισραηλινή, σε ότι αφορά την εξέλιξη του προγράμματος των αεροσκαφών έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου B-737 AEW&C MESA του προγράμματος Peace Eagle της Τουρκίας, καθώς φαίνεται ότι αναβάλλεται λόγω του άτυπου ισραηλινου εμπάργκο η παράδοση των αεροσκαφών που είχε προγραμματιστεί για τους επόμενους μήνες και πάντως πριν το τέλος του 2012.

Σύμφωνα με πληροφορίες το Ισραηλινό υπουργείο Άμυνας έδωσε εντολή στην εταιρεία ΙΑΙ να καθυστερήσει την παράδοση των συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου και πιο συγκεκριμένα το σύστημα ELTA EL/M-8300 ES/ELINT για τα τέσσερα τουρκικά αεροσκάφη.
Η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στις σχέσεις των εταιρειών Boeing και ΙΑΙ, με την αμερικανική εταιρεία να αναζητά νέο προμηθευτή όχι μόνο για τα τουρκικά αεροπλάνα αλλά πιθανόν  και για τα αυστραλινά  B-737 AEW&C MESA και άλλους πελάτες του συγκεκριμένου αεροσκάφους έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου, σε μια κίνηση αντιποίνων σε βάρος της ΙΑΙ.
Το πόσο σημαντικό γεγονός είναι ακόμα και αυτοί οι λίγοι μήνες καθυστέρηση (κάποιοι ισχυρίζονται ότι το πρόγραμμα μπορεί να πάει πίσω μέχρι και 18 μήνες δεδομένου ότι χρειάζεται εκ νέου σχεδίαση, πιστοποίηση, δοκιμές κλπ!), προκύπτει από την σπουδαιότητα του αεροσκάφους, το οποίο θεωρείται το πλέν προηγμένο σύστημα AEW&C στον δυτικό κόσμο με ραντάρ ικανό να εκτελεί ταυτόχρόνως έρευνα και ηλεκτρονικό πόλεμο κατά το πρότυπο των ρωσικών ραντάρ "L" Band του Su-35, μία από τις αιτίες που το πρόγραμμα παρουσιάζει ήδη εξαετή καθυστέρηση.
Βέβαια όταν εμφανιστεί στους ουρανούς της δυτικής Τουρκίας, ίσως στο Αιγαίο (αν και σίγουρα λόγω της δυνατότητάς του να εκτελεί την αποστολή του μέχρι και 400 χλμ. μακριά δεν υπάρχεο λόγος να ρισκάρει στο Αιγαίο) και στην Α.Μεσόγειο, τίποτα πια δεν θα είναι ίδιο στις αποστολές έγκαιρης προειδοποίησης, διοίκησης, ελέγχου και ηλεκτρονικού πολέμου. Θα είναι ότι πιο προηγμένο υπάρχει στις Αεροπορίες τουλάχιστον της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής με συστήματα πολύ πιο εξελιγμένα από τα ΝΑΤΟϊκα E-3 AWACS.
Η εφαρμογή εξαιρετικά προηγμένων συστημάτων ήταν και η αιτία που καθυστέρησε το πρόγραμμα έξι χρόνια κυρίως λόγω των προβλημάτων του ραντάρ Διάταξης Ηλεκτρονικής Σάρωσης Πολλαπλού ρόλου (MESA) της Northrop Grumman, τα οποία για να επιτύχουν ακριβώς αυτό που προναφέραμε (έρευνα και ηλεκτρονικός πόλεμος από την ίδια κεραία) έχουν ήδη καθυστερήσει 5,5 χρόνια αφού το αεροσκάφος θα ήταν έτοιμο προς παράδοση το Νοέμβριο του 200, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος.
Εκπρόσωπος της Boeing ανέφερε πως το πρόβλημα εντοπίζεται στο υλικό, στο λογισμικό και στην ολοκλήρωση του συστήματος αποστολής, ιδιαίτερα μάλιστα στους υπολογισμούς πραγματικού χρόνου βαθμονόμησης του ραντάρ MESA και στην προσαρμογή της ικανότητας εντοπισμού στόχων.
Πρώτος πελάτης ήταν η Αυστραλία με το πρόγραμμα Wedgetail αξίας $1,88 δισ., ενώ ακολούθησε η σύμβαση FMS ύψους $1.071,5 εκατ. της τουρκικής Αεροπορίας για 4 αεροσκάφη. Εξαιτίας της καθυστέρησης παραδόσεων των δύο προγραμμάτων, η Boeing προέβλεψε αποζημιώσεις ύψους $496 εκατ. στα αποτελέσματα δεύτερου τριμήνου του 2006. Ακολούθησε στις 27 Νοεμβρίου 2006 σύμβαση ύψους $1,59 δισ. για 4 αεροσκάφη της Νότιας Κορέας. Σχετικά με το τουρκικό πρόγραμμα, υπενθυμίζεται πως σε συνέντευξη Τύπου στις 21 Μαΐου 2007 στην Άγκυρα στελέχη της ΤΑΙ δήλωσαν πως η παράδοση του αρχικού αεροσκάφους δεν αναμένεται προ του 2010.
Το συγκεκριμένο εναέριο σύστημα, αλλάζει πολλά δεδομένα σε ολόκληρο το μέτωπο από τον Έβρο μέχρι τις ακτές του Ισραήλ και δεν έχει καμία σχέση από άποψη δυνατοτήτων με το ΑΣΕΠΕ Erieye, το οποίο βέβαια έχει πολύ υψηλές δυνατότητες, όπως έδειξε και στο πόλεμο της Λιβύης σε αποστολές έρευνας, ελέγχου και εντοπισμού στόχων, αλλά δεν έχει την επιθετική διάσταση που έχει το ραντάρ Ηλεκτρονικής Σάρωσης Πολλαπλού ρόλου (MESA) της Northrop Grumman.
Στην Πολεμική Αεροπορία χαρακτηρίζουν την εξέλιξη ως "άκρως καλοδεχούμενη", αφού πλεόν υπολογίζεται ότι το σύστημα και να παραδοθεί σε ένα χρόνο, δύσκολα θα έρθει σε επιχειρησιακή ετοιμότητα πριν τα τέλη του 2014, όταν πλέον ελπίζεται να υπάρχει η δυνατότητα για κάποια ανταπάντηση από ελληνικής πλευράς.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου